Jos Trotteyn

Jos trotteyn een artiest door weinigen gekend en gewaardeerd. Een meester in zijn domein van de schilderkunst. Ooit zal er wel eens een student uit een kunstopleiding op zoek zijn naar een sterk eindwerk, of er komt een kunstcriticus tot het inzicht dat er tussen alle werken van Jos Trotteyn een aantal werken zitten die zeker kunnen geklasseerd worden bij de top van de Belgische schilderkunst. Als er een kunstcriticus of student kunstgeschidenis meer wil weten over het werk van Jos Trotteyn wil ik hen daarbij behulpzaam zijn. Dit is een oproep !

Jos is geboren in 1910 en overleed in 2002. Om zijn talrijke werken te bundelen in een totaal catalogus, ben ik op zoek naar alle mogelijke tekeningen, schilderijen en zelfs beelden van Jos Trotteyn. Tot op heden heb ik 1001 werken van Jos Trotteyn, schilderijen, tekeningen en beelden, gelokaliseerd en gefotografeerd. De afbeeldingen en beschrijving van alle werken zijn gebundeld in een overzichtscatalogus.
De overzichtscatalogus is afgedrukt op 76 pagina's in kleurendruk en gebonden, in de overzichtscatalogus editie 2016 staan er 924 werken beschreven met telkens een foto, de titel, afmetingen, omschrijving van de gebruikte techniek.
Hieronder zie je bij wijze van voorbeeld de voorpagina en pagina 9. Een handig naslagwerk voor de liefhebber.

Overzichtscatologus 2016

Gedrukt op hoogglanzend papier.

Ware grootte 30cm x 21cm.

Kostprijs 13 euro + verzendingskosten.

Je kan deze catalogus bestellen door
een mailtje met uw adres te sturen naar :
barbe.jan@telenet.be




Via deze link zie je een reeks werken die mij zeer aanspreken. Persoonlijke favoriete werken.    


Er zijn zeker nog een 200-tal werken bij particulieren die ik graag zou terugvinden. Ik hou alle nieuwe ontdekkingen netjes bij om in de loop van de komende jaren een meer volledige versie van de catalogus te kunnen uitgeven. Je mag me vrijblijvend contacteren als je weet waar er werken zijn van Jos Trotteyn, tenminste als je geen bezwaar hebt om deze aan mij kenbaar te maken. Ik neem uw werken dan ook graag op in de volgende editie van de overzichtscatalogus, uiteraard enkel met toestemming van de huidige eigenaar.
Ik beantwoord graag uw telefoontje, email of SMS met wat meer info over dat werk.
mijn gsm 0471/76.54.18.    Mailadres : barbe.jan@telenet.be
Ik garandeer discretie.

Groeten Jan Barbe

Jos Trotteyn (1910     2002)

Jos Trotteyn was born in 1910 in Blankenberge, being the third child of the couple Jules Trotteyn & Emilie De Caluwe. In 1919 the family Trotteyn settled in Ghent. In 1923 already, Jos Trotteyn takes the day classes at the Koninklijke Academie voor Schone Kunsten in Ghent, i.a. as a pupil of Domien Ingels. In the yearbook 1923-1924 he is the first of his class of 18 students. During six years Jos studied Drawing and during four years the specialism Living Models, with his teachers Oscar Coddron, Jan Frans De Boever and Fons De Cuyper.

In 1933 Jos married Maria Van Huffel, who gave him three sons. After his military service Trotteyn was asked to teach about raw materials as well as decorative painting at the private academy Domien Steurbaut in Ghent. In 1935 he became its head teacher, and stayed in that function during 30 years. Many pupils were stimulated by him to develop their own creativity, amongst them Frans Minnaert from Zandbergen. Friends of him were well known artists like Paul Delvaux, Antoon Catrie, Marcel De Backer, Gaston De Meyer, Gaspard De Vuyst, Robert Stadius and Francine Tavernier of Ghent. In his early artistic period, works of Jos Trotteyn were essentially figurative.

Between 1939 and 1947 his style evolved from pure realism to a rather more symbolic imagery. Given his busy life as a head teacher and as a restorer of paintings, he didnít create many new works in that period. Thanks to his excellence in the restoration of old paintings and his craft competences, Trotteyn became well known by the execution of many official tasks of restoration of paintings from the 15th, 16th and 17th centuries. In Ghent he restored several paintings of the St. Bavon Cathedral, the St.Nikolaus church, the church of Heilig Kerst, the church of Sint-Lievens-Houten, the church of Zele, the chapel of Nieuwenbos and of the great Seminar. From 1965 onward, Jos restarts his own creations, of a mainly surrealistic content this time.

In 1967, Trotteyn started exhibiting again; he displayed highly coloured symbolic and surrealistic paintings, executed in bold brush strokes. A monograph by Jos Murez was published on the occasion of 60 th birthday of Jos Trotteyn and many exhibitions of his oeuvre were subsequently organised in the main Flemish cities. His 70 th birthday in 1980 was celebrated with an exhibition at the Galerij Vyncke-Van Eyck, and he also received an official award for merit from the City of Ghent.

Untrammelled by any commissions from patrons, Jos Trotteyn was at his most creative between 1975 and 1992, when he could express himself in all possible forms and colours, thereby drawing from his long experience and uncurbed fantasy. He finished his last work and put his paint brush down for good in January 1993, after which he was still able to enjoy the fruits of his output for another 9 years. Jos Trotteyn died in early 2002 after a short stay in hospital and in a care home.

Exhibitions : 1939, 1941 : Ghent, Zaal Pan, Korte Meer
1943: Ghent, Galerij Parthenon, Keizer Karelstraat
1945: Aalst, Belfort
1967: Ghent, St Baafsgalerij
1968: St.-Martens-Latem, Galerij Pieters
1968: Blankenberge, at the invitation of the Burgomaster
1968: The Hague (The Netherlands), Beneluxhuis
1970 and 1972: Ghent, Galerij Vyncke Van Eyck
1970: Deurle, Museum Leon De Smet
1971: Veurne, on the recommendation of Paul Delvaux
1973: Malines, Cultureel Centrum Antoon Spinoy
1974: Ostend, Kursaal
1980: Ghent, Galerij Vyncke Van Eyck
2004: Nederzwalm, Galerij Den Doeyer
2013: Ghent, Brouwerij Caermersklooster

Group exhibitions in, amongst others,
Ghent, Merelbeke, St.-Martens-Latem, Oudenaarde, Kapel Campo Santo
1977: Lisbon (Portugal), Cultural Mission
1989: Ghent, Lineart


Bekijk en geniet hieronder van een aantal werken van deze kunstenaar.

Drawings.    

Exposition Caemersklooster 2013.    

Visionairy art.    

Nature and impressions.    

Symbolic art.    

Ik heb ook twee kijkboeken laten afdrukken met foto's op hoge beeldkwaliteit. Elke kijkboek bevat 38 pagina's kleurendruk met in elk boek een 55-tal unieke foto's van werken.

Kijkboek-01 en Kijkboek-02

Gedrukt op hoogglanzend papier.

Ware grootte 27cm x 20,5cm.

Kostprijs 30 euro per boek
       + verzendingskosten.

Je kan deze kijkboeken
bestellen door een mailtje
met uw adres te sturen naar:
barbe.jan@telenet.be


Citaten en referenties :

Het hoogste doel van alles wat onder de noemer "Kunst" valt is: Genot. (Jos Trotteyn: 1987)

Zoals de meeste surrealisten hanteert hij het penseel op een "primitieve" manier van de oude meesters, d.w.z. de factuur klopt technisch overal en dwingt dikwijls ontzag af....(J.V. Dagblad HET BINNENHOF te Den Haag)

Jos Trotteyn's surrealisme is niet dat van Dali, niet dat van Delvaux of Margritte. Het is zijn surrealisme met zijn kijk en zijn eigen droom. Dat hij een leerling was van Frans De Boever kan hij moeilijk verbergen. Toch geeft Jos Trotteyn zijn eigen klemtonen weer. (Pierre Kluyskens "De Gentenaar" april 1970)

Jan Hoet wist het werk van Jos Trotteyn niet te waarderen. Het weze hem vergeven. Het omgekeerde was echter ook waar, Jos Trotteyn wist weinig goeds te zeggen over Jan Hoet. Het grote verschil was wel dat Jos Trotteyn dit nooit heeft gezegd in het openbaar.

In het buitenland zou een artiest van dergelijk formaat een groot ambassadeur geweest zijn voor zijn land. (Kunst en Cultuur door Jos Murez)

Een voorbeeld van grootste artisanale vaardigheid uit de 20st eeuw is de Gentse surrealistische schilder Jos Trotteyn geweest die in 1923-1924 op de academie al primus was met het maximum aantal punten o.a. ook als leerling van Oscar Codron. In 1932, op 22 jarige leeftijd begon Trotteyn les te geven in grondstoffenkennis en decoratief schilderen aan de 64 leerlingen van de Gentse private vakschool voor huisschilderdecorateurs: " Hogere Schildersschool Domien Steurbaut". Later werd hij er directeur, wat hem niet belette zijn expertise te laten gelden in vele restauratieopdrachten. Zo konden twaalf panelen van een "Andreaslegende" in de st Baafskathedraal onder zijn hand toegeschreven worden aan Pieter Pourbus.( zie:"Jos Trotteyn" monografie door Jos Murez en pr. Pierre Kluyskens uitg.-Het Licht - Gent, 1973)